ميزان بروز بيماري تالاسمي در استان خراسان شمالی رو به كاهش است
نوشته شده توسط : انجمن


كارشناس بيماري‌هاي غير واگير دانشگاه علوم پزشكي خراسان شمالي: , ميزان بروز بيماري تالاسمي در استان رو به كاهش است

 
كارشناس بيماري‌هاي غير واگير دانشگاه علوم پزشكي خراسان شمالي گفت: ميزان بروز بيماري تالاسمي در استان رو به كاهش است.
عيسي يزداني در گفت وگو با خبرنگار ايسنا با اشاره به اين كه در سال جاري سه هزار و 391 زوج به منظور جلوگيري از بروز اين بيماري غربالگري شده‌اند، افزود: از اين تعداد سه زوج مبتلا به تالاسمي مينور شناسايي شده‌اند.
وي تعداد زوج‌هايي كه طي چهار ماه اول سال گذشته غربالگري شدند را چهار هزار و 11 نفر اعلام كرد.
يزداني با بيان اين كه تالاسمي نوعي بيماري كم خوني ژنتيكي است، ادامه داد: طرح غربالگيري بيماري تالاسمي در سال 76 در كشور اجرا شد كه از سال 70 اين طرح در پنج استان كشور به صورت آزمايشي آغاز شد.
وي توضيح داد: اين بيماري در شش ماه اول زندگي نوزاد به صورت كم خوني شديد ظهور پيدا مي‌كند كه در صورت عدم تزريق خون به آن‌ها اندام‌هاي خون رسان از قبيل مغز استخوان‌ها بزرگ مي‌شوند.

اين مسوول ادامه داد: رنگ پريدگي، زردي و بزرگ شدن كبد و طحال از علائم بروز اين بيماري است.

وي خاطر نشان كرد: در صورت بروز تالاسمي ماژور با تزريق مكرر خون مي توان به افزايش طول عمر كودك كمك و از رشد بيش از حد استخوان ها جلوگيري كرد.

كارشناس بيماري هاي غير واگير دانشگاه علوم پزشكي خراسان شمالي يكي از راه هاي اصلي براي مقابله با اين بيماري را برداشتن كبد و طحال ذكر كرد.

وي افزود: زوج‌هاي كه داراي تالاسمي مينور هستند در صورت باردار شدن، با مراجه به مراكز بهداشت و با انجام آزمايشات لازم در صورت بروز بيماري تالاسمي در جنين در هفته شانزدهم بارداري جنين سقط مي شود.

اين مسوول ادامه داد: در صورتي كه هر دو زوج در هنگام ازدواج داراي تالاسمي مينور باشند از ازدواج آن ها به علت پيامد هاي اجتماعي جلوگيري نمي شود و براي پيش گيري از بروز تالاسمي ماژور در فرزندان آن‌ها به آنان آموزش‌هاي لازم داده مي‌شود.

يزداني گفت: هم اكنون 35 نفر از شهروندان اين استان به تالاسمي ماژور مبتلا هستندكه سه نفر از اين تعداد پيوند مغز استخوان شده اند و طحال چهار نفر نيز برداشته شده است.
انتهاي پيام

 




:: بازدید از این مطلب : 403
|
امتیاز مطلب : 107
|
تعداد امتیازدهندگان : 33
|
مجموع امتیاز : 33
تاریخ انتشار : 5 آبان 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: